Temat tygodnia: Wakacyjne podróże.
Temat dnia: Wakacje na wybrzeżu 4 czerwca (czwartek).
- Karta pracy, cz. 4, s. 60.
Wykonanie łódki według instrukcji. Rysowanie po śladach.
- Słuchanie piosenki Lato na wakacjach .
1.Idzie lato poprzez pola,
roześmiane przyszło do nas, do przedszkola.
Wita lato wszystkie dzieci:
„Na wakacje razem ze mną pojedziecie”.
Ref.: Na na na na na na na na na na na na,
już wakacji nadchodzi czas.
Witamy morze, jezioro, łąkę, rzekę, las,
bo wakacji nadchodzi czas!
2.Więc walizki spakujemy,
plecak, piłkę i materac zabierzemy.
Z mamą, tatą, siostrą, bratem
po przygodę wyruszymy razem z latem.
Ref.: Na na na…
R.zadaje dzieciom pytania dotyczące tekstu piosenki.
−− O czym jest ta piosenka?
−− Dlaczego lato wita wszystkie dzieci?
−− Gdzie możemy spędzić wakacje?
−− Dlaczego najprzyjemniejsze są wyjazdy latem?
- Zagadka
Skreśl co drugą literę, a pozostałe odczytane kolejno litery utworzą hasło:
WYABKJALCRJGE
- Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Wakacyjne podróże.
Książka (s. 84–85) dla każdego dziecka.
Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podróże wakacyjne. Zapomnieli o porannym
myciu, a nawet o przebraniu się z piżam. Gdyby nie mama, zapomnieliby też o śniadaniu.
Szczęśliwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli już umyci, przebrani i najedzeni, wyjęła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze.
– Teraz możecie podróżować palcem po całym świecie.
– Super! – ucieszył się Olek. Bez namysłu zakręcił globusem. Fruuu! Gdyby kula ziemska obracała się tak szybko, wszyscy dostaliby kręćka jakiegoś lub co najmniej zadyszki. Przed oczami Olka, Ady i taty mknęły kontynenty: Ameryka Północna i Ameryka Południowa, Afryka, Europa i zaraz Azja i Australia.
– Tu jedziemy! – Palec Olka zatrzymał rozpędzony świat namalowany na globusie. – Australia, Sydney. Niezłe miejsce. Będzie fajnie. W Australii są kangury i koale.
– W Sydney chciałbym zobaczyć gmach filharmonii – wtrącił tata.
– A będzie tam gmach naszego przedszkola? – spytała Ada.
Olek spojrzał na siostrę z politowaniem. Przecież nikt nie podróżuje do przedszkola, które
jest kilka metrów od domu. Zakręcił drugi raz. Jego palec wskazał państwo leżące w Ameryce Południowej.
– Brazylia. Dobry wybór – pochwalił tata. – Są tam wspaniałe plaże. Chętnie poleżałbym
sobie – przeciągnął się leniwie.
– Może i ja zaproponuję podróż? – mama zajrzała do salonu. – Chciałabym pojechać
z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaż Afryka też jest ciekawa.
– No pewnie! Jedziemy do Kenii! Do parku z dzikimi zwierzętami. Zobaczymy słonie i żyrafy!
– zawołał Olek ożywiony wizją spotkania dzikiego słonia, a może i lwa.
– A będzie tam nasz park? – nieśmiało spytała Ada.
Wszyscy spojrzeli na nią jak na przybysza z kosmosu.
– Nasz park będzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie zakręcił globusem. Niebieski kolor oceanów i mórz zmieszał się z zielonym, żółtym i brązowym – kolorami kontynentów. Adzie aż zakręciło się w głowie. Świat na globusie obracał się zbyt szybko. Co będzie, jeżeli palec taty trafi na głęboki ocean? Nie chciałaby spędzić wakacji na oceanie. Tam już z pewnością nie ma znajomego parku ni przedszkola ani placu zabaw z dużą okrągłą piaskownicą.
– Stany Zjednoczone. Waszyngton – zakomunikował tata.
– Jest tam plac zabaw? – spytała Ada.
– Naszego nie ma, są inne. Jest za to Biały Dom i…
– Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada.
– Ja nie mogę! Chcesz jechać na wakacje czy nie? – zniecierpliwił się Olek.
– Chcę. Tylko nie tak daleko – bąknęła Ada.
– To gdzie? Wybieraj – podsunął jej globus.
Ada zamknęła oczy. ,,Niech los zdecyduje” – pomyślała i dotknęła palcem globusa.
– Tu!
Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, które wskazał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchnęli śmiechem.
– Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek.
Ada westchnęła z ulgą. Jak to dobrze, że zdała się na los szczęścia. W Warszawie jest jej
przedszkole i dom, i park, i znajomy plac zabaw. No i tuż pod Warszawą mieszkają ukochani dziadkowie. Co ważne, ich dom stoi w pobliżu lasu.
– Pojedziemy do babci i dziadka. Tam są bociany, dzięcioły, kukułki, żabki, biedronki, ślimaki, pszczoły – zachwalała Ada.
– Mrówki, komary i muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale już po chwili śmiał się jak tata
i mama. Nawet napad komarów nie odstraszyłby ani jego, ani Ady od podróży do dziadków. Podpatrywanie ptaków w towarzystwie dziadka, który zna setki ciekawostek o zwierzętach, to był najlepszy z wakacyjnych planów.
Rozmowa na temat opowiadania.
−− Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana?
−− Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie?
−− Jakie kontynenty były widoczne na globusie?
(R. obraca globus, a 6-latki samodzielnie lub przy jego pomocy odczytują nazwy kontynentów).
−− Co wskazywał palec Olka?
−− Co wskazywał palec taty?
−− Gdzie chciała pojechać mama?
−− Co wspominała cały czas Ada?
−− Co wskazywał palec Ady? Gdzie ona chciała pojechać na wakacje?
- Ćwiczenia z książką. Książka (s. 84–85) dla każdego dziecka.
Dzieci słuchają tekstu czytanego przez R. lub 6-latki czytają samodzielnie tekst znajdujący się pod ilustracjami w książce.
- Zabawa Gdzie pojedziemy na wakacje? Potrzebne będą: obrazki różnych miejsc: gór, morza, jeziora, wsi, palm, miasta. Dzieci losują obrazki, określają, co się na nich znajduje i układają zdanie na ten temat.
- Zabawa ruchowa Do przodu, do tyłu.
Tamburyn, bębenek.
Dzieci są piłeczkami. Skaczą obunóż do przodu, gdy R. gra na bębenku; poruszają się do tyłu – kiedy gra na tamburynie.
- Wykonanie pracy plastycznej Wakacje na Wybrzeżu.
- Słuchanie nagrania odgłosu fal morskich uderzających o plażę (szumu morza).
https://www.youtube.com/watch?v=ssyht9zF8g4
R.pyta:
−− Czego odgłosu słuchaliście?
−− Czy ten odgłos był przyjemny?
−− Pokażcie rękami, jak porusza się fala.
R.prosi dziecko o dokończenie zdania: Chciałbym (chciałabym) pojechać nad morze, bo…
- Wskazanie na mapie Polski Morza Bałtyckiego. Mapa Polski.
Dzieci wskazują Morze Bałtyckie na mapie Polski.
- Słuchają nazw miejscowości leżących nad Bałtykiem.
- Odczytują nazwy miejscowości leżących na Wybrzeżu.
- Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy plastycznej Wakacje na Wybrzeżu.
Dla każdego dziecka: wyprawka, karta 4, kartka z bloku technicznego, klej, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.
- Wypychanie z karty gotowych elementów.
- Malowanie kartki z bloku technicznego tak, aby była podzielona na trzy pasy: żółty (piasek na plaży), niebieski (morze), jasnoniebieski (niebo).
- Przyklejanie poszczególnych elementów w odpowiednich miejscach na wyschniętej, pomalowanej kartce.
- Wykonanie prac przez dzieci.
- Porządkowanie miejsc pracy.
Zabawy na świeżym powietrzu
- Oglądanie drzew rosnących w ogrodzie. Określanie, czy są to drzewa iglaste,
czy drzewa liściaste. Wyjaśnienie, które z nich rosną w lesie. Podawanie nazw drzew
przez R. (np.: topole, klony, świerki).
- Wielozmysłowe poznawanie drzew.
Dzieci przytulają się do drzew, wąchają je, dotykają dłońmi – z otwartymi, a potem z zamkniętymi oczami, słuchają szumu drzew z zamkniętymi oczami.
- Przyglądanie się drzewom w różnych pozycjach: stojąc, leżąc, z pochyloną głową, przez palce… Określanie, jak wyglądają drzewa, gdy patrzymy na nie z różnych pozycji.
- Ustawianie się względem drzewa według poleceń R.
Dzieci ustawiają się: przed drzewem, za drzewem, z lewej strony drzewa, z prawej strony drzewa, między dwoma drzewami.
Karta pracy, cz. 4, s. 61.
Rysowanie po śladach drugiej połowy rysunku misia i lalki. Kolorowanie rysunków. Kończenie rysowania hulajnogi według wzoru.
Pozdrawiam
Urszula Bielecka
Comments are closed.