Termin: 18.05.2020 ( poniedziałek), tydzień 3
Temat tygodnia: Łąka w maju.
Dzień 4: Wiosenna łąka
• Karta pracy, cz. 4, s. 43.
Odszukanie na obrazku ukrytych zwierząt. Nazywanie ich. Określanie, dlaczego trudno było je odszukać. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów z roślin zielnych.
• Ćwiczenia w liczeniu – utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb.
https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/zabawy-matematyczne/127/pszczele-miodki
https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/zabawy-matematyczne/140/laczenie-sumy
1. Wycieczka na łąkę.
https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
• Zwrócenie uwagi, co można zobaczyć na łące.
Pytamy:
• W jaki sposób można spędzać czas na łące?
Zachęcanie do wnikliwej obserwacji napotykanych podczas spacerów roślin i zwierząt.
• Wyrażanie swoich wrażeń i przeżyć za pomocą ekspresji plastycznej – rysowanie łąki na zielonych kartkach pastelami olejnymi lub kredkami ołówkowymi.
Dla każdego dziecka: zielone kartki, pastele olejne lub zwykłe kredki ołówkowe.
• Słuchanie wiersza Bożeny Formy Wiosna.
Powiał wiatr majowy,
łąka zapachniała.
Świeżą koniczyną
pokryła się cała.
Brzęczą głośno pszczoły,
pracują wytrwale.
Zapylają kwiaty,
nie nudzą się wcale.
Słońce mocno grzeje,
świat do życia budzi.
Dobry czas nastaje
dla zwierząt i ludzi.
• Rozmowa na temat treści wiersza.
-Jakie rośliny rosną na majowej łące ?
-Co robią pszczoły?
– Jak myślisz, dlaczego maj to dobry czas dla zwierząt i ludzi?
• Ćwiczenie wizualizacyjne Odpoczynek na łące.
Dzieci kładą się na dywanie, zamykają oczy, wczuwają się w mówiony tekst.
Wyobraźcie sobie, że leżycie na łące. Owiewa was ciepły wiatr, ogrzewa świecące z góry słońce. Wsłuchujecie się w odgłosy – słyszycie brzęczenie pszczół przelatujących z kwiatka na kwiatek, delikatny szum skrzydełek fruwających motyli, z oddali słychać cykanie konika polnego. Wokół was wiele barw – zieleń miesza się z czerwienią maków i żółcią mniszków, i jaskrów. Wąchacie łąkowe powietrze. Czujecie się zrelaksowani i wypoczęci…
• Słuchanie utworu Mikołaja Rimskiego-Korsakowa Lot trzmiela.
− Co możemy zobaczyć na łące? (kwiaty: maki, mniszki pospolite, stokrotki, jaskry, zwierzęta)
− Jakie zwierzęta mieszkają na łące? (biedronki, motyle, pszczoły, mrówki, ważki, koniki polne, muchy) Wyjaśniamy, że wszystkie wymienione zwierzęta należą do dużej rodziny owadów.
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/krajobrazy/215849-wiosna-na-%C5%82%C4%85ce
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/226322-owady-na-%C5%82%C4%85ce -MEGA TRUDNE!
• Analiza dźwiękowa słowa owady.
• Wskazywanie na obrazku ułożonym z puzzli owadów i nazywanie ich.
• Słuchanie ciekawostek o niektórych owadach mieszkających na łące.
− Dlaczego konik polny ma tak zbudowaną nogę?
Konik polny jest zwany również skoczkiem. Skakanie ułatwiają mu tylne nogi. Dźwięki wydaje poprzez pocieranie ostatniej pary nóg (na udach znajdują się specjalne guzki) o swoje skrzydła (na brzegach, których znajduje się gruba, sztywna żyłka. Wydaje ultradźwięki. Człowiek jest w stanie usłyszeć jedynie „cykanie”.
https://www.youtube.com/watch?v=UdvE-vs5GX8
− Po co motylowi trąbka?
Motyle odżywiają się głównie pyłkiem kwiatowym. Ssawka inaczej trąbka, to długa rurka, którą owad zwija i ukrywa pod spodem głowy. Ułatwia motylowi zjadanie pyłku z kwiatów, które mają kształt kielicha. Za pomocą ssawki może pić również wodę.
https://pixabay.com/pl/photos/motyl-z-bliska-chrz%C4%85szcz-owad-zoo-3693195/
− Jak zbudowane jest oko muchy?
Oko muchy jest zbudowane z dużej ilości elementów – jak mozaika. Pozwala to na dostrzeganie intensywności światła oraz jego natężenia. To sprawia, że muchy doskonale zdają sobie sprawę z tego, czy np. zapadała noc, czy też pada na nie czyjś cień. Taka budowa oka pozwala na widzenie wszystkiego, co się dzieje dookoła głowy.
− Dlaczego biedronka ma kropki i czym się żywi?
Liczba kropek, ich barwa, kształt i rozmieszczenie jest cechą gatunkową. Biedronka siedmiokropka ma ich siedem, czarnych na tle pomarańczowych (u pokolenia zimującego) lub jasnoczerwonych (u pokolenia letniego) skrzydeł. Biedronka dwukropka ma dwie kropki. Kontrastowe ubarwienie, np. czerwono-czarne lub żółto-czarne, jest sygnałem i oznacza: Nie dotykaj mnie! Biedronka, jak wszystkie chrząszcze, posiada dwie pary skrzydeł. Pierwsza para wykształcona jest w postaci grubych pokryw, które ochraniają błoniaste skrzydła drugiej pary. Biedronki to zwierzęta drapieżne. Są sprzymierzeńcami człowieka w walce ze szkodnikami roślin, zwłaszcza z mszycami.
•https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/zabawy-matematyczne/147/zakodowany-obrazek-biedronka
Pozdrawiam Was. Do zobaczenia jutro.
Comments are closed.