Termin: 12.05.2020 (wtorek)Maj, tydzień 2
Temat tygodnia: Moja ojczyzna
Dzień 5: Dania też leży w Europie
• Zabawa Polska – mój dom.
Gazety.
Dzieci z pomocą układają z gazet kształt mapy Polski. Na hasło: Podróżujemy, naśladują poruszanie się dowolnym środkiem lokomocji poza Polską. Na hasło: Wracamy do domu, dzieci wchodzą na ułożoną z gazet mapę Polski. Potem zabierają jedną gazetę.
• Zabawa Kto tak potrafi?
Gazety.
Dzieci przeskakują przez rozłożoną gazetę obunóż, skaczą dookoła gazety na jednej nodze. Zwijają gazety w kulki, dmuchają na nie tak, aby turlały się po podłodze. Wrzucają papierowe kule do pojemnika.
• Słuchanie opowiadania na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena Księżniczka na ziarnku grochu.
• Pokazanie na mapie Europy – Danii.
https://europa.eu/european-union/sites/europaeu/files/easy_to_read/european-map_pl.jpg
Wskazujemy Danię na mapie Europy, podajemy nazwę jej stolicy – Kopenhaga. (Dania należy do UE).
Pokazujemy flagę Danii.
https://europa.eu/european-union/sites/europaeu/files/easy_to_read/european-map_pl.jpg
• Przedstawienie autora baśni – duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena.
http://2.bp.blogspot.com/-e9dJguHOjLA/UIfFztBgeGI/AAAAAAAABuM/J98HCZ6sA_0/s1600/IMG_1611.jpg
• Słuchanie opowiadania na podstawie utworu.
Był sobie pewnego razu książę, który chciał się ożenić z księżniczką, ale to musiała być prawdziwa księżniczka. Jeździł więc po całym świecie, żeby znaleźć prawdziwą księżniczkę, lecz gdy tylko jakąś znalazł, okazywało się, że ma jakieś „ale”. Księżniczek było dużo, jednak książę nigdy nie mógł zdobyć pewności, że to były prawdziwe księżniczki. Zawsze było tam coś niezupełnie w porządku.
Wrócił więc do domu i bardzo się martwił, bo tak ogromnie chciał mieć za żonę prawdziwą księżniczkę.
Pewnego wieczoru była okropna pogoda; błyskało się i grzmiało, a deszcz lał jak z cebra; było strasznie. Nagle ktoś zapukał do bramy miasta i stary król wyszedł otworzyć. Przed bramą stała księżniczka. Ale mój Boże, jakże wyglądała, co uczyniły z niej deszcz i słota! Woda spływała z włosów i sukienki, wlewała się strumykiem do trzewiczków i wylewała się piętami, ale dziewczynka powiedziała, ze jest prawdziwą księżniczką.
„Zaraz się o tym przekonamy” – pomyślała stara królowa, ale nie powiedziała ani słowa, poszła do sypialni, zdjęła całą pościel, na spód łóżka położyła ziarnko grochu i na nim ułożyła jeden na drugim dwadzieścia puchowych materaców, a potem jeszcze dwadzieścia puchowych pierzyn. I na tym posłaniu miała spać księżniczka. Rano królowa zapytała ją, jak spędziła noc.
− O, bardzo źle – powiedziała księżniczka – całą noc oka nie mogłam zmrużyć! Nie wiadomo, co tam było w łóżku. Musiałam leżeć na czymś twardym, bo mam całe ciało brązowe i niebieskie od sińców. To straszne!
Wtedy mieli już pewność, że była to prawdziwa księżniczka, skoro przez dwadzieścia materaców, dwadzieścia puchowych pierzyn poczuła ziarnko grochu. Taką delikatną skórę mogła mieć tylko prawdziwa księżniczka.
Książę wziął ja za żonę, bo teraz był pewny, że to prawdziwa księżniczka, a ziarnko grochu oddano do muzeum, gdzie jeszcze teraz można je oglądać, o ile go ktoś nie zabrał. Widzicie, to była prawdziwa historia.
• Rozmowa na temat utworu.
Pytamy:
− Z kim chciał ożenić się książę?
− Jak wyglądała księżniczka, która pewnego dnia zapukała do bramy miasta?
− Jak królowa chciała się przekonać, czy jest to prawdziwa księżniczka?
− Czy dziewczyna okazała się prawdziwą księżniczką?
• Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 17.
Dla każdego dziecka plastikowy kręgiel lub plastikowa butelka po napoju.
• Zabawa orientacyjno- porządkowa Posłuszne kręgle.
Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju, trzymając kręgle ( butelki). Na mocne klaśnięcie zatrzymują się i manipulują kręglami: podają je sobie z jednej ręki do drugiej, z przodu, za plecami, pod kolanami; podrzucają i łapią.
• Ćwiczenie mięśni brzucha Jak najdalej w przód. Dzieci w siadzie prostym, kręgle trzymają w obu rękach. Wykonują skłon tułowia w przód, sięgając rękami jak najdalej w kierunku stóp (kolana proste).
• Skręty Na prawo, na lewo. Dzieci w siadzie skrzyżnym, trzymają kręgle na głowach, przytrzymując je rękami, łokcie mają na zewnątrz. Wykonują skręty tułowia w prawo i w lewo; co pewien czas wykonują kilka rzutów i chwytów kręglami.
• Skrętoskłony Witamy stopy. Dzieci w siadzie rozkrocznym, kręgle trzymają oburącz w górze; wykonują skrętoskłon do lewej stopy – przywitanie jej (podczas ćwiczenia dzieci starają się nie zginać kolan, kręgle trzymają obiema rękami).
• Ćwiczenie mięśni grzbietu Oglądamy kręgle. Dzieci leżą na brzuchu, trzymają kręgle w obu rękach przed twarzą. Unoszą głowę, prostują ręce; oglądają kręgle, wytrzymują przez chwilę. Potem powrót do leżenia – odpoczynek.
• Ćwiczenie mięśni brzucha Spotkanie. Dzieci leżą na plecach, trzymają kręgle w obu rękach wyciągniętych za głową. Jednocześnie wznoszą obie ręce i nogi – dążą do spotkania nóg z kręglami; potem powracają do pozycji wyjściowej.
• Ćwiczenie mięśni grzbietu i brzucha Z nóg do rąk. Dzieci leżą na plecach, kręgle trzymają pomiędzy stopami. Przekazują kręgle do rąk za głową i powracają do siadu. Ponownie wkładają kręgle pomiędzy stopy i od nowa wykonują ćwiczenie.
• Bieg Postaw kręgle. Dzieci biegają z kręglami w różnych kierunkach przy rytmicznym wyklaskiwaniu dowolnego rytmu. Podczas przerwy stawiają kręgiel na podłodze tak, aby się nie przewrócił.
• Ćwiczenia przeciw płaskostopiu Sprytne stopy. Dzieci w siadzie prostym podpartym, kręgiel mają pomiędzy stopami (pionowo). Krążą obunóż w prawo i w lewo. − Wałkują kręgle raz jedną, raz drugą stopą. − W siadzie podpartym – chwytają stopami kręgle i podnoszą je do góry.
• Zabawa rytmiczna Zgodnie z rytmem. Dzieci, w wyklaskiwanym rytmie spacerują po pokoju w różnych kierunkach. Podczas przerwy zatrzymują się, słuchają wyklaskiwanego rytmu, starając się go zapamiętać, a następnie wystukują ten rytm, uderzając kręglami o podłogę.
• Zabawa uspokajająca Marsz. Dzieci maszerują po obwodzie koła; odkładają kręgle lub rolki na wyznaczone miejsce.
• Indywidualne rozmowy z dziećmi na temat ich pobytu za granicą (Czy jest tam inaczej niż w Polsce. Jakie różnice zauważyły. Czy im się tam podobało.).
• Nauka rymowanki.
W Europie mieszkam,
tak jak ty, kolego.
Że jestem Polakiem
– dumny jestem z tego.
• Próba wyjaśnienia przyczyn dumy wynikającej z faktu, że jest się Polakiem.
Na zakończenie tego bloku tematycznego , zapraszam Was na Wycieczkę po Polsce. Słuchajcie i oglądajcie uważnie, bo będą pytania i zagadki.
https://www.youtube.com/watch?v=JPB6tA0U214
https://www.youtube.com/watch?v=Xv7DNwMDoAM
https://www.youtube.com/watch?v=20_HspeIrEA
• QUIZ o Polsce podsumowujący zdobyte wiadomości.
( spośród podanych odpowiedzi wybierz jedną)
1. Stolica Polski to….
Lublin
Warszawa
Gdańsk
2. Który z zabytków możemy obejrzeć w Warszawie:
smocza jama
kolumna Zygmunta
galeria Venus
3. Syrenka warszawska miała:
rogi
rybi ogon
kopyta
4. Smok wawelski zjadał:
kasztany
wilki
owce
5. Smoczą jamę możemy obejrzeć w:
Świdniku
Wilkowyjach
Krakowie
6. Największa polska rzeka to:
Bug
Warta
Wisła
7. Nasz kraj to:
Afryka
Polska
Włochy
8. Polskie godło to:
bocian
skowronek
biały orzeł na czerwonym tle
9. Bałtyk to nazwa:
gór
morza
miasta
10. Najwyższe góry w Polsce to:
Złote góry
górka saneczkowa
Tatry
11. Polskie morze to:
Atlantyk
Bałtyk
Morze Czarne
12. Kolory polskiej flagi to:
biały i czerwony
biały i niebieski
czerwony i czarny
13. Warszawa leży nad:
morzem
Wisłą
jeziorem
14. W naszym kraju mówimy:
po francusku
po grecku
po polsku
15. Polska leży w:
Afryce
Europie
Ameryce
16. Mieszkańcy naszego kraju to:
Polacy
Rosjanie
Amerykanie
Mam nadzieję, że zdobyliście komplet punktów ; ) Gratuluję!
Dziękuję wszystkim, którzy przesłali mi zdjęcia i filmiki, na których recytujecie wiersz Kim jesteś.
Pozdrawiam Was. Do zobaczenia jutro.
Comments are closed.