Zajęcia korekcyjno kompensacyjne/ emocjonalno społeczne

Dzień dobry,

Temat-   ćwiczenia ortpgraficzne- pisownia “ch”

1.  „Ch” piszemy,  kiedy w innych wyrazach podobnych jest wymienne na „sz”, np.:

mucha – muszka

ucho – uszko

cicho – cisza

suchy – suszyć

2. Kolejna  zasada dotyczy pisowni po literze „s”. Łatwo możemy sobie zapamiętać, że „ch” zawsze

piszemy po literze „s”, zarówno na początku jak i w środku

wyrazu np.:

– schody

– schowek

– wschodni

3. Następna zasada związana jest z umiejscowieniem w wyrazie. „Ch” piszemy na końcu wyrazów, np.:

– orzech

– brzuch

– zmierzch

– strach

Istnieją jedynie dwa wyjątki od tej reguły: druh, Boh (rzeka).

 

 

 

Proszę wykonaj ćwiczenia z karty pracy

Ćwiczenie 1.

Podane wyrazy połącz w pary (puch, śmieszny, kielich, susza, puszysty, dach, kieliszek, sucho,

śmiech, daszek).

……….. ………….

……….. ………….

……….. ………….

……….. ………….

……….. ………….

Ćwiczenie 2.

Wyrazy zapisz w kolejności alfabetycznej ( uśmiech, dach, mech, proch , strach, piach )

…………………………………………………………………………………………….

Ćwiczenie 3.

Wymień te wyrazy z „ch” na „sz”:

ruchomy-………………………..

puch – ……………………………

okruchy-…………………………

dach – …………………………….

duchy-…………………………….

blacha – …………………………..

trochę – …………………………..

piechota – …………………………

słuchać – …………………………

mech – ……………………………

strach – ………………………………

groch – ……………………………….

 

wykonaj dyktando  na stronie on – line

https://www.ortograf.pl/dyktando/dyktando-klasa-vi-z-ch-i-h

Przejdź do treści