5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Moja Ojczyzna.

Temat dnia: Mieszkamy w Europie. 7 maja (czwartek).

Zapraszam w wielką podróż po krajach Europy, w którą zabierze dzieci gwiazdka z flagi Unii europejskiej.   https://www.youtube.com/watch?v=h58YVP1Zvmw 

  • Karta pracy, cz. 4, s. 34–35.

Oglądanie mapy Europy. Słuchanie nazw państw europejskich – sąsiadów Polski. (Szarym

kolorem zaznaczone zostały kontynenty Azji i Afryki). Kolorowanie flagi Polski. Określanie, w którą stronę są zwrócone. Oglądanie obrazków flag. Nazywanie samodzielnie lub z pomocą R. państw UE, do których one należą. Kolorowanie rysunków flag według wzoru. Oglądanie obrazków innych flag.

  • Oglądanie globusa; wyjaśnienie czym jest i do czego służy; odczytywanie wspólnie z R. nazw kontynentów, jakie się na nim znajdują.
  • Zabawa z globusem Wędrówka po świecie.

Wprawianie globusa w ruch, zatrzymywanie go palcem przez chętne dzieci, odczytywanie

(samodzielnie lub z pomocą R.), w jakie miejsce dziecko dotarło. 

 Mapa europy

  • Oglądanie mapy Europy. Zwrócenie uwagi na jej wielkość i kształt. Wyjaśnienie dz., że Polska jest jednym z krajów, które należą do UNII EUROPEJSKIEJ.

Unia Europejska jest to związek między państwami europejskimi, które chcą działać wspólnie i pomagać sobie nawzajem. Unia Europejskiej ma swoją flagę, na której znajduje się dwanaście złotych gwiazdek na błękitnym tle. Gwiazdki mają znaczenie symboliczne, pokazują jedność, solidarność i harmonię między narodami Europy. Liczba gwiazdek na fladze związana jest z tym ,że początkowo do UNII  EUROPEJSKIEJ należało 12 państw, a obecnie jest ich 27.

  • Hymnem UE jest – Ody do radości Ludwiga van Beethovena.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=-81FpwmJAAY

 

Unia Europejska ma również swoja maskotkę-  Syriusza.  zdjęcie

Unijna maskotka zmienia swój strój i atrybuty w zależności od kraju, z którego pochodzi.
  • Samodzielne lub z pomocą R. odczytywanie nazw państw europejskich.
  • Poznawanie ciekawostek o wybranych krajach europejskich. Oglądanie charakterystycznych dla nich budowli, symboli, np.: wieża Eiffla – Francja; krzywa Wieża – Piza, Koloseum – Włochy; Akropol – Grecja; wiatraki, tulipany – Holandia; zegar Big Ben, królowa Elżbieta – Anglia; torreador, corrida – Hiszpania.  
  • Rozmowa na temat Włoch.

Buongiorno (czyt. bondżorno) – dzień dobry. R. wyjaśnia, co to znaczy i w jakim języku tak brzmi powitanie. Następnie R. pokazuje Włochy na mapie Europy. Opowiada kilka ciekawostek o tym państwie. Włochy to państwo położone na Półwyspie Apenińskim. Swoim kształtem przypomina buta. Stolicą Włoch jest Rzym na terenie, którego znajduje się państwo kościelne – Watykan, w którym mieszka papież. Tradycyjne włoskie potrawy to spaghetti i pizza. Tradycyjny włoski taniec to tarantella neapolitańska. Na należącej do Włoch wyspie Sycylii znajduje się wulkan Etna.

  • Oglądanie folderów, ulotek, katalogów, albumów o Włoszech.
  • Zapoznanie dzieci z wyglądem flagi Włoch . .
  • Uczenie się wybranych słów (zwrotów) z języka włoskiego.

R.. uczy dzieci kilku podstawowych zwrotów w języku włoskim:

buongiorno (czyt. bondżorno) – dzień dobry,

arrivederci (czyt. airwederczi) – do widzenia,

mi chiamo (czyt. mi kjamo) – nazywam się,

si (czyt. sij) – tak,

grazie (czyt. gracje) – dziękuję.

  • Wykonanie wspólnie z dziećmi pizzy (oczywiście dla chętnych).
  • Zadanie dla 6- Latków.

Dla każdego dziecka: wyrazy z poznanymi literami, kartki, kredki.

Dzieci losują wyrazy, naklejają je na kartkach i rysują nad nimi odpowiednie przedmioty

(rośliny, zwierzęta), których nazwy odczytały.

  • Zachęcam do wydrukowania dzieciom maskotki Unii Europejskiej- Syriusza i pokolorowania jej zgodnie z polskimi barwami lub wykonania flagi Unii Europejskiej.

Kolorowanka flagi: https://miastodzieci.pl/kolorowanki/flaga-unii-europejskiej/ 

Pozdrawiam serdecznie

 Urszula Bielecka

Przejdź do treści