Termin: 07.05.2020 (czwartek)Maj, tydzień 2
Temat tygodnia: Moja ojczyzna
Dzień 2: Stolica, Wisła, syrenka
• Karta pracy, cz. 4, s. 30−31.
Określanie, co zwiedzali w Warszawie Olek, Ada, mama i tata z rodzicami mamy.
Oglądanie zdjęć warszawskich syrenek. Rysowanie po śladach rysunków bez odrywania kredki od kartki.
• Wspólna i indywidualna recytacja wiersza Ewy Stadtmüller Kim jesteś?
Czy wiesz, kim jesteś?
− To oczywiste!
Co ci jest bliskie?
− Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy
− biało – czerwone.
Ojczyste godło
− orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
− mazurka dźwięki,
no i stolica − miasto syrenki.
I jeszcze Wisła
co sobie płynie:
raz na wyżynie,
raz na równinie,
i mija miasta
prześliczne takie…
− Już wiesz, kim jesteś?
− Jestem Polakiem.
• Układanie zdań z podanymi słowami.
Wyrazy: stolica, Wisła, syrena.
Dzieci losują wyrazy. Odczytują je i układają zdania z odczytanymi słowami
• Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów.
Przygotowane kilka butelek z plastiku, np. o pojemności 1l z różną zawartością wody zabarwionej farbą. Butelki są dobrze zakręcone.
• Określanie, ile wody jest w butelce.
Stawiamy przed dziećmi zakręconą butelkę z wodą.
Pytamy dzieci: Ile jest wody w butelce – dużo, mało? Potem przewracamy butelkę i pytamy, czy jest w niej tyle samo wody.
• Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody.
Butelki z różną ilością barwionej wody.
Ustawiamy butelki na stoliku przed dziećmi.
− Dzieci określają, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej.
− Ustawiają butelki według ilości zawartego w nich płynu – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą.
− Dmuchają w kolejne odkręcone butelki. Porównują dźwięki wydawane przez nie.
• Zapoznanie z miarą płynów.
Pokazujemy butelki – 0,5l, 1l, 1,5l.
Mówimy dzieciom, że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l to jest połowa 1l, a 1,5l – to litr i jeszcze połowa litra.
• Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary.
Butelki z wodą, kubek.
Dzieci przelewają do kubka wodę z jednej butelki, a potem z drugiej butelki i liczą, ile kubków wody było w jednej, a ile w drugiej butelce, Określają, gdzie wody było więcej (było tyle samo).
• Karta pracy, cz. 4, s. 32–33.
Oglądanie zdjęcia, zwracanie uwagi na poziom soku w szklankach.
Sok jabłkowy ( lub inny), szklanki, kubek plastikowy.
Wlewamy tyle samo soku jabłkowego do przygotowanych różnych szklanek – miarką jest plastikowy kubek.
• Dzieci oglądają szklanki i dochodzą do wniosku, że o ilości soku nie mówi jego poziom w szklankach, tylko miarka jaką ten płyn rozlewano. Dzieci wypijają sok ze szklanek. Wskazywanie butelki, w której zmieści się najwięcej płynu i tej, w której zmieści się go najmniej.
Czytanie samodzielnie pojemności butelek.
• Dzieci rysują szlaczki po śladzie, a potem samodzielnie. Następnie kolorują butelki, rysują je po śladzie a potem samodzielnie według wzoru.
• Zabawa ruchowa z butelkami plastikowymi.
Dla każdego dziecka butelka plastikowa.
Dziecko dostaje butelkę, Ustawia ją względem siebie według poleceń:
− połóż butelkę przed sobą, za sobą,
− połóż ją po swojej prawej stronie, po swojej lewej stronie,
− turlaj butelkę po podłodze.
Zabawy na świeżym powietrzu
• Wykonanie pracy plastycznej Nasze godło.
Dla każdego dziecka wyprawka, karta 22, nożyczki, czerwona farba, pędzel, korona.
• Wycinanie z karty rysunku godła i pomalowanie go na czerwono, tak aby kształt orła został biały. • Naklejanie korony – naklejka na głowie orła.
• Zabawa dydaktyczna Dodaj lub odejmij.
Dla każdego uczestnika: liczmany, kartoniki z liczbami.
Siadamy naprzeciwko siebie, w środku znajdują się liczmany i kartoniki z liczbami. Bierzemy losowo kartonik z liczbą (od 0 do 10). Dobieramy sobie kolejno odpowiednią liczbę liczmanów i układamy je przed sobą, kładąc obok swój kartonik z liczbą. Potem zamieniamy się miejscami. Znów bierzemy kartonik z liczbą. Teraz liczba liczmanów nie odpowiada liczbom umieszczonym na kartonikach, dlatego dobieramy lub oddajemy liczmany tak, aby ich liczba była zgodna z liczbą umieszczoną na kartoniku. Potem kolejno każda osoba mówi, ile miała liczmanów, ile ma teraz, czy odjęła czy dodała liczmany, oraz pisze na kartce odpowiednie działanie. Np. dziecko miało kartonik z 8 ułożyło przed sobą osiem liczmanów. Potem dostało kartonik z 4 i oddało cztery liczmany. Na koniec napisało działanie: 8 – 4 = 4
• Utrwalanie piosenki Syrenka.
Nauka pierwszej zwrotki piosenki. Osłuchanie z pozostałymi zwrotkami.
https://www.youtube.com/watch?v=c-id729zpjs
Stoi Syrenka nad Wisłą
i patrzy na rzeki fale.
Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,
no i nie boją się wcale.
Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,
no i nie boją się wcale.
To nie jest żywa Syrenka,
to pomnik Warszawę chroni.
Bo, jak mówi stara legenda:
Syrenka miasta broni.
Bo, jak mówi stara legenda:
Syrenka miasta broni.
Ref.: Nasza Warszawa, nasza stolica
ciągle Syrenkę zachwyca.
A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp
swoją piosenkę: Chlup, chlup, chlup, chlup.
A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp:
Chlup! Chlup! Chlup!
II. Kiedyś prawdziwa Syrenka
w falach tej rzeki mieszkała.
Siadała czasem na brzegu Wisły
i cudne pieśni śpiewała.
Siadała czasem na brzegu Wisły
i cudne pieśni śpiewała.
Złapali ją w sieć rybacy,
spać poszli, bo nocka była,
lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,
bo bardzo go prosiła.
Lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,
bo bardzo go prosiła.
Ref.: Nasza Warszawa…
III. I odtąd dzielna Syrenka
ze swojej wielkiej wdzięczności
postanowiła strzec tego miasta,
pilnować jego wolności.
Postanowiła strzec tego miasta,
pilnować jego wolności.
Jest herbem miasta Warszawa,
stolicy naszego kraju.
I Polacy, duzi i mali,
Syrenkę odwiedzają.
I Polacy, duzi i mali,
Syrenkę odwiedzają.
Ref.: Nasza Warszawa…
• Ćwiczenia oddechowe Wiślane fale.
Przymocowane do cienkich patyczków niebieskie paski karbowanej bibuły ( mogą być w innym kolorze). Dzieci nabierają powietrze nosem, następnie powoli wypuszczają je ustami, wprawiając w ruch paski bibuły.
• Zabawa Kolorowe puzzle – rozwijająca zdolność koncentracji i spostrzegawczość.
Link do strony z puzzlami.
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/budowle/130242-syrenka-warszawska
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/budowle/133744-zamek-królewski
Pozdrawiam Was gorąco. Do zobaczenia jutro.
Comments are closed.