Temat: Zasady gry w szachy – ruchy poszczególnych figur.
Ruchy pionów w szachach
Piony poruszają się o jedno pole do przodu, w linii prostej. Wyjątkiem jest pierwsze posunięcie piona w danej grze – możemy go wtedy przesunąć o dwa pola. Bicie pionem wykonujemy na ukos. Piony, jako jedyne ze wszystkich figur szachowych, nie mogą się cofać.
Warto pamiętać, że piona możemy wymienić na dowolną figurę, gdy dojdzie on do linii przemiany (linia ósma dla białego, linia pierwsza dla czarnego).
Taką sytuację nazywamy promocją piona.
Ruchy wieży w szachach
Wieża w szachach posuwa się poziomo i pionowo, w liniach prostych oraz może przesuwać się po nieokreślonej liczbie pól. Po zbiciu bierki przeciwnika, staje na jej miejscu. Jej wartość bojowa wzrasta wraz ze zmniejszaniem się liczby bierek na szachownicy.
Ruchy skoczka w szachach
Skoczek przemieszcza się o trzy pola do przodu, po czym o jedno pole w prawo lub w lewo, w każdym kierunku. Jest to jedyna figura w szachach, która może przeskakiwać figury własne i przeciwnika, co sprawia, że przed atakiem skoczka nie można się obronić, nie można go zatrzymać. Jest też jedną z figur szachowych, która może zacząć partię (za wyjątkiem pionków).
Ruchy gońca w szachach
Goniec kursuje po przekątnych, do przodu i do tyłu, po nieograniczonej ilości pól. Goniec białopolowy porusza się tylko po białych polach, a goniec czarnopolowy tylko po czarnych.
Ruchy hetmana w szachach
Hetman podąża po liniach prosty i przekątnych, o dowolną liczbę pól, w dowolnym kierunku. Hetman to najsilniejsza figura w szachach.
Ruchy króla w szachach
Król to najważniejsza figura w partii szachowej. Kroczy po jednym polu, w każdą stronę. Jeżeli król znajdzie się w zasięgu działania figury przeciwnika (czyli, jeśli król jest zagrożony biciem przez inną figurę w grze), to mamy sytuację zwaną szachem. Gdy szachowany król nie może zająć pola znajdującego się poza zasięgiem działania figury przeciwnika, następuje szach mat.
Comments are closed.