Temat tygodnia: Wiosenne powroty.
Temat dnia: Powroty ptaków. 2 kwietnia (czwartek)
Rozmowa o wiosennych powrotach ptaków.
- Oglądanie książek o ptakach, zachęcanie do dzielenia się spostrzeżeniami na ich temat .Książki i albumy o ptakach.
Dzieci wskazują znane im ptaki. Słuchają ciekawostek na ich temat. Dzielą ich nazwy na sylaby i głoski.
- Rozwiązywanie zagadek o ptakach.
Zdjęcia ptaków- rozwiązań zagadek. Po rozwiązaniu zagadki dzieci
wskazują zdjęcie odpowiedniego ptaka.
Pióra biało-czarne,
buciki czerwone;
uciekają przed nim żabki,
bardzo przestraszone.
(bocian)
Wiosną do nas przyleciała
ta ptaszyna czarna, mała.
Murować się nie uczyła,
ale gniazdko ulepiła.
(jaskółka)
Już po lesie kuka,
gniazdka sobie szuka.
Jak znajdzie, podrzuca jaja,
niech inni je wygrzewają.
(kukułka)
Śpiewa wysoko
piosenki do słonka,
głos ma podobny
do drżenia dzwonka.
(skowronek)
- Pokazanie na globusie drogi ptaków z ciepłych krajów do Polski.
Globus, mazak zmywalny.
- pokazuje na globusie Egipt – miejsce, gdzie zimują nasze bociany. Potem pokazuje Polskę i rysuje drogę, jaką muszą przebyć bociany wracające do kraju.
Pokazuje na globusie, co bociany musiały mijać, wracając do nas.
- Rozmowa na temat: Co robią ptaki po powrocie?
- pyta:
−− Co robią ptaki, gdy powrócą do kraju?
−− Przypomnijcie, na przykładzie wilgi, co się dalej dzieje, gdy ptaki zbudują gniazdo.
−− Czy wszystkie ptaki budują gniazda?
Karta pracy, cz. 3, s. 67.
Oglądanie zdjęć. Dotykanie ich i mówienie nazw ptaków. Kończenie podanego rytmu – naklejanie odpowiednich zdjęć ptaków, odszukanych wśród naklejek. Łączenie pierwszych głosek z nazw obrazków. Podawanie nazwy ptaka, która powstała.
- Karta pracy, cz. 3, s. 68.
Czytanie z R. (lub samodzielnie) nazw ptaków z pierwszego rzędu. Odszukanie w drugim i w trzecim rzędzie takich samych wyrazów. Kolorowanie ich tak samo jak tych we wzorze.
- Rozmowa na temat zwierząt wykluwających się z jajek.
−− Jakie zwierzęta wykluwają się z jajeczek? (Jaszczurki, ptaki, owady, żaby, ryby).
−− Czy wszystkie jajeczka są takie same?
−− Czy wszystkie zwierzęta wykluwają się tak jak ptaki?
Historyjka obrazkowa Mały wróbel.
Dla każdego dziecka: wyprawka plastyczna, karta D, nożyczki, klej.
Dzieci wycinają obrazki, układają je według kolejności zdarzeń. Potem przyklejają na kartkach. Opowiadają, co dzieje się na kolejnych obrazkach. Opowiadają całą historyjkę. Nadają jej tytuł.
- Zabawa plastyczna – Wiosenne słońce (propozycja dla chętnych dzieci).
Dla każdego dziecka: żółty papier i pomarańczowy papier, kartka w kształcie słońca, klej. Wydzieranie koła i pasków – promyków słońca – z żółtego papieru i z pomarańczowego papieru; przyklejanie ich na kartce w kształcie słońca.
Powodzenia
Urszula Bielecka.
Comments are closed.