Temat lekcji: Czy Pinokio zasłużył na to, by być chłopcem?
1. Wykonaj kartę pracy (załącznik 4- macie ją u siebie).
2. Uzupełnij zdania: Początkowo oceniałem Pinokia …………………………………………, gdyż cechowały go (wymień trzy cechy negatywne) ……………………………………………………………………………………………………………. . Po pewnym czasie pajacyk zmienił się i odtąd (wymień trzy cechy pozytywne) ……………………………………………………………………………….. Stał się ………………….. Dziś może być ………………………………………………………………………
3. Wyobraź sobie, że jesteś starszym bratem pajacyka. Jakich rad mógłbyś mu udzielić? Wypisz je w postaci czterech zdań rozkazujących. Wzór: Ucz się!
4. Pajacyk miał długi nos, który wydłużał się jeszcze bardziej, gdy chłopczyk kłamał. Wyjaśnij, co znaczą poniższe związki frazeologiczne:
a) mieć coś w nosie – ……………………………………………..
b) mieć nosa do czegoś – ……………………………………………
c) kręcić nosem na coś – …………………………………………….
d) mieć mleko pod nosem – ………………………………………
5. Do każdego wyrazu dopisz po dwa określenia bliskoznaczne, którymi wyróżniał się Pinokio:
a) dobry – ………………………………………
b) zły – …………………………………………….
Zapamiętaj: Opowieść o pajacyku prezentuje, w jaki sposób powinieneś postępować, a czego robić Ci nie wolno. Początkowo Pinokio oburzał się, gdy inni go krytykowali i wytykali mu jego złe zachowanie. Jednak wkrótce zrozumiał, że zło pociąga za sobą karę, a dobro zawsze bywa wynagradzane. Trzeba być pracowitym, mówić prawdę i słuchać osób doświadczonych i starszych. Wówczas świat staje się piękniejszy i lepszy.
Comments are closed.