Oto materiały do pracy w domu.
Termin: 30.03.2020 (poniedziałek)
Temat Tygodnia:Wiosenne powroty
Dzień 1: Gdzie budować gniazdo?
I • Poznawanie nazw wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną – skowronka, bociana, czajki i szpaka.
Dzieci oglądają zdjęcia ptaków (internet,ja znalazłam np.Wiosna powroty ptaków.Publikacje edukacyjne). Omawiają ich wygląd – różnice i podobieństwa. Dzielą nazwy tych ptaków na sylaby.
II. Zajęcia 1. Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gdzie budować gniazdo?
– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł. – Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu… – Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka. – Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską… – Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm… trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.
• Rozmowa na temat opowiadania.
− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
− Co powiedział wróbel na temat gniazd?
− Z czego ptaki robią gniazda?
-
Karta pracy, cz.3, str. 62(fioletowa)
Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd. Określanie różnic i podobieństw między gniazdami. Kończenie rysowania bocianów według wzoru.
• Oglądanie zdjęcia bociana.
Zdjęcie bociana.(z internetu lub ze str. 66, 69)
• Podanie jego nazwy, dzielenie jej na sylaby, określanie pierwszej głoski i ostatniej głoski.
• Określanie cech ptasich na podstawie bociana (dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon itp.).
• Naśladowanie głosu bociana.
•Wizualizacja – Jestem bocianem. Dzieci naśladują ruchem i głosem bociana.
Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno. Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.
• Oglądanie zdjęć/obrazków ptasich piór, zapoznanie z ich budową.
Zdjęcia/obrazki ptasich piór. Zwrócenie uwagi, że składają się one z elastycznej osi oraz promyków, które od niej odchodzą z jednej i z drugiej strony i nie łączą się ze sobą. Na skrzydłach ptaki posiadają pióra zwane lotkami, dzięki którym latają. Z ogona wyrastają pióra zwane sterówkami – one pozwalają ptakom utrzymać równowagę.
Zajęcia 2. Odkrywanie litery j: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. • Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby cz.2; str. 52-55
• Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – jajka
Zdjęcia/obrazki jajek ptaków. N. pokazuje jajka. Rozbija jedno, omawia z dziećmi jego budowę. Dzieci oglądają zdjęcia/obrazki jajek różnych ptaków (np.: przepiórki, bociana, strusia).
• Analiza i synteza słuchowa słowa jajka.
Dzieci dzielą słowo jajka na sylaby i na głoski. Liczą sylaby i głoski słowie jajka. Wymieniają inne słowa, w których głoska j jest na początku (jagody, jogurt, jodła…), na końcu (kij, maj, tramwaj…) oraz w środku (bajka, fajka, lejek…).
• Budowanie schematu słowa jajka.
Białe kartoniki dla każdego dziecka.
Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie jajka. Rozsuwają kartoniki, wymawiając głośno sylaby. Następnie układają tyle kartoników, z ilu głosek składa się słowo; wymawiają głośno głoski, dotykając kartoników.
• Budowanie schematu słowa Jagoda .
Białe kartoniki dla każdego dziecka.( Pani Jagoda to sąsiadka dziadka i babci Olka i Ady. Na jej stodole od lat mają gniazdo bociany. Pani Jagoda dostarcza też babci kurze jajka, które tak chętnie jedzą Ada i Olek – czy to na mięk – ko, czy to w postaci omletu. − A wy w jakiej postaci lubicie jajka? )
Dzieci dzielą słowo Jagoda na sylaby, a potem na głoski. Układają z kartoników schemat imienia.
• Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 52–55.(turkusowa)
• Nazywanie zdjęć.
• Dzielenie nazw zdjęć na głoski.
• Zaznaczanie na niebiesko liter j, J w wyrazach.
• Czytanie sylab, wyrazów i tekstu.
• Rozwiązywanie krzyżówki.
• Czytanie nazw ptaków. Kolorowanie wyrazów – nazw ptaków znanych dzieciom.
• Czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab.
• Wodzenie palcem po literze j – małej i wielkiej, pisanej. Pisanie liter j, J po śladach, a potem – samodzielnie. Zabawy na świeżym powietrzu(wg. uznania.)
• Obserwowanie zachowania ptaków, nazywanie ich.
• Słuchanie wiadomości na temat bociana.
Bocian biały zamieszkuje tereny trawiaste, stepy, sawanny, tereny uprawne blisko zbiorników wodnych, bagienne, wilgotne lub okresowo zalewane łąki i pastwiska, okolice jezior i laguny. Lubi rozproszone drzewa, na których może gniazdować lub nocować. Występuje głównie na nizinach, rzadko na wyżynach. Bocian unika terenów zimnych, o częstych opadach atmosferycznych, obszarów wysoko położonych i o gęstej roślinności. W przeciwieństwie do bociana czarnego, nie unika siedzib ludzkich i często gnieździ się 110 nawet w środku wsi lub w małych miastach. Bocian ma upierzenie białe, z wyjątkiem czarnych lotek i ogona. Nogi i dziób są czerwone. Szyję ma długą, w locie wyciągniętą do przodu. Młode ptaki mają czarny dziób. Pisklęta są pokryte białym, gęstym puchem. Bociany zakładają duże, koliste gniazda z warstwowo ułożonych gałęzi, poprzetykanych skośnie witkami. Wyściółka jest dość obfita – ze słomy, torfu, niekiedy z dodatkiem papieru i szmat. Umiejscowione są one zwykle na drzewie, w bezpośredniej bliskości siedzib ludzkich, lub na różnych budowlach (na dachu budynku mieszkalnego lub gospodarczego, w ruinach wysokich budynków, na nieczynnych kominach fabrycznych, pylonach, słupach telegraficznych, stogach). Bocian składa jaja pod koniec kwietnia (od 1 do 7). Jest ptakiem mięsożernym. Żywi się owadami, głównie pasikonikami i chrząszczami, ale również jaszczurkami, wężami, pisklętami i małymi zającami. W latach obfitujących w myszy i norniki zjada prawie wyłącznie te gryzonie, przez co jest ptakiem pożytecznym z punktu widzenia rolników.
• Wykonanie wydzieranki z kolorowego papieru – Bocian.
Potrzebne materiały: kolorowy papier, kartka, klej.
• Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.
• Omówienie budowy bociana (nogi, głowa, szyja, skrzydła, tułów, ogon).
• Określanie kolorów poszczególnych części ciała bociana.
• Wyrywanie z papieru poszczególnych części bociana i przyklejanie ich na kartce.
• Dorysowanie trawy, ewentualnie słońca i chmur.
• Wykonanie prac przez dzieci.
• Wspólne oglądanie prac, wskazywanie najciekawszych.
• Porządkowanie miejsca pracy.
• Słuchanie fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego O dwunastu braciach – kwiecień.
Kwiecień nie czeka,
bardzo się spieszy,
aby na drzewach listki rozwiesić,
pierwsze warzywa zasiać w ogrodzie,
po czym z uśmiechem od nas odchodzi.
Rozmowa na temat fragmentu wiersza
− O jakim miesiącu jest wiersz?
– Co robi kwiecień?
− Wymieńcie nazwy wszystkich miesięcy( utrwalcie ich nazwy)
Do zobaczenia jutro. Życzę Wam miłej pracy.
Bożena Lachowska
Comments are closed.