5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Moja Ojczyzna.

Temat dnia: Warszawska Syrenka. 6 maja (środa).

−− Wyjaśnianie, w jakich okolicznościach można go usłyszeć.

−− Omówienie zasad zachowania się podczas słuchania i śpiewania hymnu; ponowne wysłuchanie hymnu w postawie na baczność i w ciszy.

  • Wyjaśnienie pojęcia Warszawa – stolica Polski.

R. wyjaśnia, że Warszawa nie zawsze była stolicą Polski. Pierwszą stolicą Polski było Gniezno.

Kiedy Gniezno zostało zniszczone, stolicę Polski przeniesiono do Krakowa, a konkretnie na Wawel.

Wielki pożar Wawelu spowodował, że panujący wówczas w Polsce władca wybrał Warszawę na nową siedzibę, gdyż leżała ona w centrum kraju. Warszawa została stolicą Polski i funkcję tę pełni do dzisiaj a według legend miasto założyli Wars i Sawa.

Ilustracje przedstawiają najważniejsze urzędy państwowe znajdujące się w stolicy.

Zwrócenie uwagi na najważniejsze urzędy państwowe znajdujące się w stolicy i ich rolę

dla całego kraju. Pokazanie ich na zdjęciach, np.: budynek Sejmu, Pałac Prezydencki, Urząd Rady Ministrów, Ministerstwo Edukacji Narodowej.

               

                 

  • Wykonanie warszawskiej Syrenki- podaje dwie propozycje wykonania pracy plastycznej a Wy wybierzcie sobie tą, która bardziej Wam odpowiada.

Propozycja pierwsza: dla każdego dziecka kartka z bloku, kartki papieru kolorowego z narysowanymi konturami poszczególnych elementów Syrenki, nożyczki, klej, rozsypanka literowa.

Wycinanie po liniach konturowych, narysowanych przez R. na papierze kolorowym, poszczególnych elementów Syrenki i naklejanie ich na kartkach. Układanie z rozsypanki literowej i przyklejanie podpisu Syrenka (6-latki).

Propozycja druga: Potrzebne będą: wydrukowana kolorowanka Syrenki,

Link :https://cdn.files.smcloud.net/t/media/files/syrenka-warszawska-kolorowanka.pdf,

cielista i niebieska kredka, srebrny papier kolorowy, żółta bibuła, folia aluminiowa, klej.

Cielistym kolorem wypełniamy twarz i rękę syrenki. Z folii aluminiowej wycinamy duże koło (większe niż tarcza syrenki) oraz prostokąt, z którego formujemy grot miecza i rękojeść. Grot i rękojeść przyklejamy.  Z dużego koła z folii aluminiowej formujemy poprzez zgniatanie krążek wielkości  tarczy i przyklejamy. Do głowy przyklejamy paski żółtej bibuły. Ogon syrenki wyklejamy od końca srebrnymi kółkami w taki sposób aby jedno zachodziło za drugie. Na koniec zestrugujemy niebieską kredkę nad białymi częściami kartki i rozcieramy palcami. Syrenka gotowa.

  • Utrwalenie piosenki Syrenka

https://www.youtube.com/watch?v=c-id729zpjs

  • Wykonanie małej mapy Polski (dla chętnych dzieci).
  • Poznawanie położenia geograficznego Polski na podstawie mapy.

Wskazywanie granic, zwracanie uwagi na kolorystykę poszczególnych regionów naszego kraju: góry, wyżyny, niziny, wody, pokazywanie i nazywanie najdłuższych rzek (Wisła, Odra), największych miast leżących nad Wisłą (Kraków, Gdańsk), odczytywanie na mapie niektórych nazw: Tatry, Bałtyk, odczytywanie nazw państw sąsiadujących z Polską (6-latki).

Dla każdego dziecka kartonowy kontur mapy Polski, plastelina.

  • Naklejanie cienkiego wałeczka plasteliny po narysowanym śladzie drogi Wisły i Odry na kartonowych konturach mapy przygotowanych przez R.(można wydrukować kontury mapy).
  • Wypełnianie plasteliną wnętrz konturów mapy (gór, nizin, wyżyn) zgodnie z kolorystyką na wzorze.
  • Umieszczenie na mapie napisów : Warszawa, , Tatry, Bałtyk, Wisła, Odra . Można również zaznaczyć nazwę swojej miejscowości.   Ułożenie napisu z liter pod mapą: To mapa Polski.
  • Ćwiczenia w czytaniu 6- latki.

 Dla każdego dziecka wyprawka, karta N, nożyczki, klej. Wycinanie obrazków i zdań. Układanie zdań do obrazków. Odczytywanie ich.

Zdania:

W wazonie jest bukiet bzu.

Olek je jajko ugotowane na twardo.

Ada rysuje upragnionego kotka.

To stokrotki, maki a dookoła trawa.

Ada niesie jej ulubione bazie – kotki.

To hulajnoga Ady, a tam rower Olka.

Pozdrawiam

 Urszula Bielecka

Przejdź do treści