Temat tygodnia: Wiosna na wsi.
Temat dnia: Na podwórku. 16 kwietnia (czwartek).
Zapoznanie z wybranymi popularnymi przysłowiami, których bohaterami są zwierzęta; wyjaśnienie ich znaczenia.
Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.
Zapomniał wół, jak cielęciem był.
Koń ma cztery nogi i tak się potyka.
Pasuje jak wół do karety.
Nie kupuj kota w worku. .
- Karta pracy, cz. 4, s. 9.
Oglądanie obrazka, odszukiwanie na nim śladów zwierząt. Łączenie obrazków zwierząt z ich śladami. Czytanie z R.(lub samodzielnie) nazw zwierząt. Naklejanie zdjęć zwierząt w odpowiednich miejscach.
- Zabawa rozwijająca poczucie rytmu – Zagadki.
Dzieci zajmują miejsca na dywanie, w siadzie skrzyżnym.
Słuchają zagadek Bożeny Formy, które recytuje R.
Powtarzają kilka razy za R. kolejne wersy wybranej zagadki w nadanym przez R. rytmie.
R. recytuje zagadki, dzieci rytmicznie wykonują ustalone gesty.
Dzieci recytują, równocześnie wykonując ustalone gesty:
Lubi głośno gdakać, naprzemiennie klaszczą, uderzają w swoje kolana
kiedy zniesie jajko. (cała zagadka),
Każdy wie, że jest stałą
kurnika mieszkanką.
(kura)
Zakręcony ogonek, wykonują naprzemiennie cztery uderzenia dłońmi
śmieszny ryjek ma o podłogę, cztery razy klaszczą (cała zagadka),
„Chrum, chrum – głośno woła –
kto jedzenie da?”
(świnka)
Na przykład łaciate, przechodzą do pozycji stojącej,
w oborze mieszkają. wykonują cztery uderzenia o kolana,
Pasą się na łąkach, wykonują obrót wokół siebie,
zdrowe mleko dają. wykonują cztery klaśnięcia,
(krowy)
Nie pieje, nie gdacze, maszerują w miejscu,
tylko głośno kwacze.
Po stawie pływa. wykonują ruchy naśladujące pływanie,
Jak się nazywa?
(kaczka)
Grzebień ma na głowie, przechodzą do siadu na piętach, wykonują
naprzemienne uderzanie:
swoim głośnym pianiem raz w swoje kolana, następnie w kolana kolegi (cała)
wszystkich wczesnym rankiem zagadka).
budzi na śniadanie.
(kogut)
Zwierzęta z wiejskiego podwórka – malowanie farbami na porowatym podłożu.
- Podział nazw zwierząt na sylaby lub na głoski.
Zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka (można wykorzystać obrazki zwierząt z wyprawki plastycznej).
R. przygotował zdjęcia/obrazki zwierząt. Dzieci je losują. Nazywają przedstawione na nich zwierzęta. Dzielą ich nazwy na sylaby (5-latki) lub na głoski (6-latki). Przykładowe zdjęcia/ obrazki: kura, kogut, owca, baran, krowa, byk, kot, koza.
- Zabawa Co to za zwierzę?
Określanie przez chętne dzieci cech danego zwierzęcia, bez podawania jego nazwy. Odgadywanie nazw zwierząt przez uczestników zabawy ( rodzic, siostra, brat). Np. To zwierzę ma białe pióra, długą szyję i woła: Gę, gę. (gęś). To zwierzę pilnuje podwórka i mieszka w budzie. (pies)
- Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
Dla każdego dziecka: kartka, białe serwetki, klej, farby plakatowe, pędzel.
- Przyklejanie na kartkach pogniecionych białych serwetek, wypełnianie nimi całej powierzchni kartki.
- Malowanie farbami plakatowymi na tak przygotowanej fakturze zwierząt wybranych przez dzieci.
- Malowanie tła farbą w jasnym kolorze.
- Wykonywanie prac przez dzieci.
- Oglądanie powstałych prac: rozpoznawanie i nazywanie przedstawionych na nich zwierząt. Wypowiedzi autorów, dlaczego właśnie te zwierzęta znalazły się na ich obrazkach.
- Porządkowanie miejsc pracy..
- Kolorowanka wodna – Kura i kurczątka.
Dla każdego dziecka: wyprawka plastyczna, kolorowanka wodna Kura i kurczątka, pędzelek, kubeczek z wodą.
Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie
do czytania, pisania, liczenia, s. 69 5-latki
Rysowanie drogi kury do kurcząt.
- Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery
i liczby, cz. 2, s. 69 6-latki
Czytanie zadań. Wpisywanie odpowiednich liczb.
Wiersza do nauki T. M. Massalskiej „W gospodarstwie”:
W gospodarstwie
Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau.A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!
A teraz zobaczcie wiosenne prace plastyczne, które wykonała nasza Kamilka Karaś. Prawda, że piękne? Jeśli macie ochotę dołączyć do galerii zapraszam do wysyłania zdjęć swoich prac.
Pozdrawiam
Urszula Bielecka