5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Wielkanoc.

Temat dnia: Koszyczek dobrych życzeń. 8 kwietnia (środa)

 

  • Karta pracy, cz. 3, s. 73.

Rysowanie po śladach rysunków drugich połówek pisanek. Rysowanie po prawej stronie karty takich samych pisanek, jakie są po lewej stronie.  

  • Zagadki dotykowe – Co ukryłam w pudełku?

Przedmioty związane z Wielkanocą, apaszka do zasłonięcia oczu.

  1. wyjmuje z pudełka przedmioty związane z Wielkanocą. Dzieci z zasłoniętymi oczami odgadują, co otrzymują do rąk, np. koszyczek, baranka, zajączka, bazie, borowinkę, serwetkę.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości – Ukryte pisanki.

Dzieci szukają pisanek ukrytych przez R. Kiedy je znajdą, określają, w jakich miejscach były one schowane. Stosują odpowiednie przyimki. Liczą, ile pisanek zostało ukrytych.

  • Wypowiedzi dzieci, na podstawie obserwacji i doświadczenia, o tym, jak powinien wyglądać koszyczek wielkanocny. Wyjaśnienie, dlaczego właśnie takie potrawy i przedmioty powinny się w nim znaleźć .

Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia.

Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.

Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.

Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.

Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.

Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt.

Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.

Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami, którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami

Rekwizyty, które powinny się znaleźć w koszyczku wielkanocnym, i inne, które nie powinny się tam znaleźć.

Dzieci wybierają spośród zgromadzonych na stoliku rekwizytów te, które powinny zostać włożone do koszyczka. Wyjaśniają swój wybór. Z pomocą R. wypełniają nimi przygotowany koszyczek .

 

  • Wykonanie pracy Koszyczek wielkanocny.

Dla każdego dziecka: wyprawka plastyczna, karta 3, klej, nożyczki, piórka.

  • Wypychanie z karty pracy formy koszyczka i uchwytu.
  • Składanie i sklejanie koszyczka według instrukcji.
  • Doklejanie we właściwym miejscu uchwytu.
  • Doklejanie kurczakom piórek na czubkach głów.

Do gotowego koszyczka można włożyć pisankę.

Gotowe koszyczki dzieci  eksponują w widocznym miejscu w domu.

  • Porządkowanie miejsc pracy.

Zabawy na świeżym powietrzu

  • Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki (według Małgorzaty Markowskiej).

Dzieci stają przed R. w luźnej gromadce, ćwiczą pod dyktando wypowiadanej przez niego rymowanki.

Ręce w przód,

ręce w gorę,

i podskokiem aż pod chmurę.

Ręce w dół,

ręce w bok,

nogi wykonują skok. (Wykonują podskok obunóż w miejscu).

Wszyscy ćwiczą bez wyjątku, (Maszerują w miejscu).

zaczynamy od początku. (Maszerują w miejscu).

  • Zabawa ruchowa – Rob to co ja.

Dzieci biegają dowolnie po wskazanym miejscu w ogrodzie. Na sygnał – dźwięki tamburynu (można wykorzystać bębenek lub zwyczajnie klaśnięcie w dłonie)– zatrzymują się, stają przodem do R. i powtarzają zaproponowane przez niego ruchy, ćwiczenia kształtujące w trzech płaszczyznach ciała: strzałkowej – skłony w przód i w tył, czołowej – skłony boczne, poprzecznej – skręty w prawą i w lewą stronę. W przerwach między ćwiczeniami dzieci swobodnie biegają.

  • Karta pracy, cz. 3, s. 74.

Przedstawienie sytuacji na obrazkach za pomocą liczmanów( patyczki, klocki itp.). Układanie zadań. Słuchanie zagadek. Rozwiązywanie ich.

  • Karta pracy, cz. 3, s. 75.

Zaznaczanie kropkami (5-latek) lub liczbami (6-latek) kolejności zdarzeń w historyjce. Opowiadanie historyjki. Kończenie rysowania kurczątek według wzoru.

Pozdrawiam  serdecznie

Urszula Bielecka

Przejdź do treści